Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Zarządu Dróg Komunikacji i Utrzymania Miasta Wałbrzycha opublikowano ogłoszenie w sprawie podania do publicznej wiadomości projektu dokumentu pt. „Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych”. Mówiąc w skrócie, dokument ten zawiera informacje o otoczeniu regulacyjnym transportu publicznego w mieście, prezentuje planowane i możliwe kierunki rozwoju transportu.
Jak podaje dokument w celu przedstawienia pełnego spektrum działań na rzecz zmniejszenia emisji powstałej z transportu publicznego w mieście poddano przeanalizowaniu następujące scenariusze. Po pierwsze – wariant 0 (bazowy) – aktualny harmonogram wymiany autobusów, zakładający inwestycję w pojazdy napędzane niskoemisyjnymi silnikami Diesla. Po drugie – Wariant 1 – uwzględnienie w harmonogramie wymiany taboru zakupu autobusów elektrycznych zgodnie z obowiązkiem związanym z ustawą o elektromobilności. Warto podkreślić że dla powyższych przypadków wskazano konieczne inwestycje oraz zmiany w strukturze zużycia paliwa oraz dla Wariantu 1 rozważono możliwości zastosowania autobusów elektrycznych na poszczególnych trasach. Ponadto, zgodnie z ustawą, przygotowane zostały również analizy. Pierwszą – finansowo-ekonomiczną sporządzono na okres 15 lat, a celem jej było przedstawienie kosztów oraz wskaźników finansowych dla poszczególnych wariantów. Drugą z kolei – społeczno-ekonomiczną sporządzono na okres 12 lat. Natomiast jej celem było przedstawienie emisji szkodliwych substancji (CO2, SO2, PM, NOx, NMHC/NMVOC), a także hałasu oraz wskaźników ekonomicznych dla poszczególnych wariantów. Oszacowany został także efekt środowiskowy związany z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi. Cały dokument zawarty jest na przeszło 76 stronach. Jego konkluzja okazuje się zaskakująca i ekologicznie kontrowersyjna, ponieważ na podstawie analiz zawartych w dokumencie stwierdza się mniejszą opłacalność inwestycji w zakresie zakupu autobusów elektrycznych niż konwencjonalnych. Zakup autobusów elektrycznych, mimo małego stopnia opłacalności, niesie za sobą znaczne korzyści środowiskowe i społeczne. Koszt środowiskowy wynikający z emisji szkodliwych substancji przez eksploatowaną flotę autobusów po wprowadzeniu Wariantu 1 zmniejszy się o 5 mln złotych na przestrzeni lat 2021-2032. Ponadto wdrożenie pojazdów elektrycznych do systemu komunikacji miejskiej miasta Wałbrzych wymaga przygotowania zaplecza technicznego i rozważnego planowania tras, na które autobusy te zostaną skierowane. Niemniej jednak inwestycja ta, nie jest uzasadniona ekonomicznie w przypadku zakupu pojazdów z funduszy Miasta Wałbrzycha.
Paweł Szpur
foto: UM W-ch i Paweł Rząsowski