O planach przejęcia linii samorząd województwa informował dwa miesiące temu podczas konferencji prasowej.
– Teraz przechodzimy do realizacji naszych zapowiedzi. Linia kolejowa nr 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów to pierwszy z 22 odcinków tras, co do których mamy podobne plany. Dzięki jej przejęciu i naszej rewitalizacji, pociągi wrócą do Bielawy po prawie 40 latach. Pracujemy również nad dokumentacją niezbędną do przejęcia kolejnych linii – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
– Ta inwestycja to łatwiejsze życie dla mieszkańców Dolnego Śląska, a dla turystów lepszy dostęp do tego pięknego regionu – podkreślił Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Do końca roku gotowy będzie harmonogram przekazania kolejnych linii – dodał minister Dworczyk.
Pozyskana właśnie trasa będzie stanowiła przedłużenie relacji pociągów z Wrocławia i Legnicy do Dzierżoniowa obecnie kursuje 9 par pociągów dziennie. Kursy zostaną przedłużone do Bielawy Zachodniej. Czas podróży do Wrocławia wyniesie ok. 85 minut, a inwestorem i zarządcą linii będzie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Przed uruchomieniem połączenia linia ta zostanie zrewitalizowana za ok. 11 mln zł.
Planowane przejęcia i uruchomienie docelowo ponad 20 odcinków linii będzie miało ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki w regionie. Dziś są one zdegradowane i nieużywane, ale już wkrótce to zacznie się zmieniać. Dzięki samorządowi województwa i rewitalizacji powstaną trasy, po których regularnie będą kursować połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego – Kolei Dolnośląskich.
– Dzięki dzisiejszym ustaleniom wykluczenie transportowe na Dolnym Śląsku zmniejszy się o 100 tys. ludzi. Ostatnio taka operacja była przeprowadzona ponad dekadę temu, kiedy województwo przejęło linie do Wałbrzycha. Jak ważne to połączenie jest dzisiaj nikomu nie trzeba tłumaczyć – wystarczy spojrzeć na frekwencję w pociągach tej relacji – zauważył Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
– Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław- Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasza spółka – Koleje Dolnośląskie – dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Jesteśmy zdeterminowani realizować kolejne zadania. Chcemy rozwijać ofertę przewozową, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców – podsumowuje marszałek Cezary Przybylski.