Trzy koncerty symfoniczne w maju to „Czarowna Andaluzja”, Koncert na dwa fortepiany i wieczór z muzyką Dvoraka i Mendelssohna. W programie jest także koncert charytatywny, którym muzycy Filharmonii Sudeckiej włączają się w pomoc walczącym w Ukrainie.
Czarowna Andaluzja – program, którego tytuł przyjęliśmy z kompozycji Joaquina Rodrigo Concierto Andaluz na cztery gitary i orkiestrę jest okazją do przybliżenia twórczości autora legendarnego Concierto de Aranjuez. Orkiestrę Filharmonii Sudeckiej poprowadzi Bartosz Żurakowski, który do wykonania Concierto de Andaluz zaprosił Cracow Guitar Quartet. W programie koncertu są także Alborada del gracioso i Bolero Maurice Ravela.
Joaquin Rodrigo urodził się w 1901 w Sagunto, w prowincji Walencja na wschodnim wybrzeżu Hiszpanii nad Morzem Balearskim. Był najmłodszym z dziesięciorga dzieci Vicente Rodrigo Peiratsa, właściciela ziemskiego z Almenary. W 1905 w Sagunto wybuchła epidemia błonicy, w wyniku której wiele dzieci zmarło, a Joaquín praktycznie stracił wzrok. Kompozytor powie później bez goryczy, że ta osobista tragedia prawdopodobnie doprowadziła go do kariery muzycznej. Otrzymał gruntowne wykształcenie w szkole dla niewidomych dzieci przejawiając szczególne zainteresowanie literaturą i muzyką.
Na początku lat dwudziestych Rodrigo był już znakomitym pianistą i studentem kompozycji, pierwsza jego większa forma muzyczna wykonana została z powodzeniem w 1924 roku. Zetknął się wówczas z nową falą awangardowych kompozytorów działających wówczas w Madrycie. W kolejnym roku wziął udział w ogólnokrajowym konkursie ze znacznie ambitniejszym utworem, Cinco piezas infantiles, który otrzymał wyróżnienie jury i którego premiera odbyła się z wielkim sukcesem w Walencji i Paryżu odpowiednio w 1927 i 1929 roku. W tym czasie Joaquín studiował u swojego francuskiego mistrza Paula Dukasa w École Normale de Musique w Paryżu.
Rodrigo zdecydował się na przeprowadzkę do Francji w 1927 roku, ponieważ francuska stolica była od początku wieku ważnym ośrodkiem kulturalnym dla hiszpańskich pisarzy, malarzy i muzyków. Można więc było oczekiwać, że młody Joaquín Rodrigo będzie chciał pójść w ślady Albéniza, Falli i Turiny. Paul Dukas opisał Joaquína Rodrigo jako być może najbardziej uzdolnionego ze wszystkich hiszpańskich kompozytorów, których widział, przybywających do Paryża. W tym czasie poznał turecką pianistkę Victorię Kamhi, którą poślubił w 1933 roku. Doskonała pianistka, po ślubie postanowiła porzucić karierę zawodową, aby poświęcić się wyłącznie mężowi.
Jej umiejętność posługiwania się kilkoma językami europejskimi wraz z rozległą znajomością różnych kultur europejskich sprawiły, że Victoria była idealnym towarzyszem dla Joaquína. Concierto de Aranjuez, dzieło, które ugruntowało jego reputację jako kompozytora, zostało po raz pierwszy wykonane w Barcelonie 9 listopada 1940 roku, po zakończeniu hiszpańskiej wojny domowej. Następnie pojawiły się Concierto heroico na fortepian (1943), Concierto de estio na skrzypce (1944), Ausencias de Dulcinea na bas, cztery soprany i orkiestrę (1948) oraz Concierto in modo galante na wiolonczelę (1949). Podczas reżimu Franco twórczość Rodrigo była jedynym przedstawicielem muzyki hiszpańskiej za granicą, a jego międzynarodowa sława osiągnęła apogeum w 1958 roku wraz z premierą w San Francisco Fantasia para un gentilhombre.
Fantasia napisana została dla Andresa Segovii, najbardziej wpływowego gitarzysty XX wieku, który przeniósł gitarę z tawerny do sali koncertowej. Wielokrotnie nagradzany i doceniany w Hiszpanii i na świecie Rodrigo w latach sześćdziesiątych się mniej produktywny, a pojawienie się nowego pokolenia kompozytorów hiszpańskich sprawiło, że nie był już w centrum uwagi. Większość z jego ważniejszych zamówień w tym czasie pochodziła spoza Hiszpanii, jak na przykład poemat symfoniczny A la busca de mas alla (1976), które otrzymał z Houston Symphony z okazji obchodów dwusetnej rocznicy ustanowienia Stanów Zjednoczonych. Rodrigo zmarł spokojną śmiercią w domu 6 lipca 1999 r.
Concierto de Andaluz powstało w 1967 roku w odpowiedzi na zamówienie kwartetu gitarowego Los Romeros (Caledonio Romero i jego trzech synów, Celin, Pepe i Angel). Głównym wyzwaniem stojącym przed kompozytorem było uniknięcie powtórzenia samego siebie, nie chciał stworzyć nowej wersji Concierto de Aranjuez, z partią solową po prostu pomnożoną przez cztery. Concierto de Andaluz jest utworem inspirowanym andaluzyjską muzyką ludową, choć Rodrigo unika bezpośrednich cytatów. Energiczne Tempo di bolero przywołuje na myśl andaluzyjskie tańce ludowe, a smyczki imitują akompaniament kastanietów.
Adagio jest tak samo liryczne jak jego odpowiednik w Concierto de Aranjuez, na szczególną uwagę zasługuje kadencja dla czterech solistów, a utwór kończy się wibrującym i pełnym wigoru Allegretto. Prawykonanie Concierto de Andaluz miało miejsce w San Antonio w Teksasie 18 listopada 1967 z Los Romeros i San Antonio Symphony pod dyrekcją Victora Allesandro. W trakcie wałbrzyskiego koncertu 13 maja 2022 o godzinie 19:00 wystapi Krakowski Kwartet Gitarowy w składzie: Miłosz Mączyński, Joanna Baran-Nosiadek, Łukasz Dobrowolski, Mateusz Puter – gitary.