Czyli, co czeka nas przez dwa i za dwa lata?
Tydzień temu zapowiedzieliśmy materiał dotyczący budowy obwodnicy. Wszystko dzięki uprzejmości kierownictwa wałbrzyskiego oddziału firmy Budimex, która jest głównym wykonawcą budowy Zachodniej Obwodnicy Wałbrzycha. Nasza redakcja miała okazję spotkać się z inżynierami w ich wałbrzyskiej siedzibie – Pałacu Tielscha. Trzeba wysilić wyobraźnię, by zrozumieć ogrom zadania.
Zanim zaczniemy trasę po budowie, warto nadmienić, że prace zostały nazwane umownie i podzielone na trzy lokalizacje, tj. rondo Tesco, węzeł Żeromskiego i Reja.
Zaczynamy!
Początek kilometrów budowy obwodnicy inżynierowie zaczynają liczyć od wiaduktu kolejowego przy wjeździe na dzielnicę Podzamcze. Tu właśnie napotykamy na pierwsze zmiany w organizacji ruchu i związane z nimi utrudnienia w komunikacji. Niestety, musimy uzbroić się w cierpliwość co najmniej na rok. Popularne rondo koło Tesco położone na terenie Szczawna-Zdroju diametralnie zmieni swoje oblicze i funkcje drogowe. Wraz z nim zostaną przebudowane części ulic Szczawieńskiej i Długiej. Wyburzenia obiektów na linii starej ulicy Topolowej dobiegły praktycznie końca, bo właśnie tam znajdzie się część drogi. Dodatkowo zostanie przebudowany potok Szczawnika.
Idźmy dalej. Styk Szczawna i Wałbrzycha na skrzyżowaniu ulic Chopina, Gałczyńskiego, Topolowej i Wyszyńskiego. Tu powstanie obiekt – estakada, po którym będzie biegła trasa obwodnicy w kierunku wzgórza Gedymina. Natomiast skrzyżowanie pod estakadą zostanie przebudowane bez komunikacji z obwodnicą. W tym samym czasie nastąpi remont ulicy Chopina w Szczawnie-Zdroju, choć nie ma on nic wspólnego z obwodnicą, to osobna inwestycja prowadzona przez uzdrowisko. Mieszkańcy odciętych ulic na czas trwania remontów mogą ubiegać się o zezwolenia na przejazd w Urzędzie Gminy Szczawno-Zdrój.
Dalej w górę
Obwodnica nabierze rozpędu i wjedzie w przepiękne górzyste krajobrazy wzgórza Gedymina w miejscu, gdzie już stoi niedokończony odcinek z lat dziewięćdziesiątych. Tu, warto zaznaczyć, obwodnica zostanie skomunikowana łącznikiem z ulicą Kusocińskiego. Ale uwaga – tylko zjazd na Piastową Górę od strony Śródmieścia oraz wyjazd w kierunku Podzamcza. Natomiast kładka dla pieszych powyżej szpitala zostanie wyremontowania. Prace na starej, pozostawionej części z lat dziewięćdziesiątych, obejmą rozbiórkę obecnej infrastruktury i położenie zupełnie nowej konstrukcji drogi.
Czas na Żeromskiego!
To kolejny punkt wymagający wielu prac. Nie dość, że powstanie ogromny węzeł, to jeszcze zbudowane zostaną nowe drogi, a część dzielnicy zostanie przedzielona na pół. Pomiędzy ulicami Oczki i Kingi trwają intensywne prace ziemne. Tu powstanie koryto, w którym swój przebieg będzie miała nowa obwodnica. Nad nią jedna kładka dla pieszych, a pod nią – jeden tunel, również dla pieszych. Od wysokości ulicy Starachowickiej pobiegnie odnoga nowej jezdni Żeromskiego, aż do wysokości cmentarza komunalnego, gdzie połączy się ze starą drogą. Oraz jeszcze jedna odnoga przy ulicy Oczki. Nowe drogi w formie tak zwanych łącznic prowadzić będą również na zjazdy i wjazdy na obwodnicę przy wybudowanym wiadukcie. Prace remontowe obejmą także fragment ulicy Kuracyjnej i obecnej Żeromskiego od przejazdu kolejowego. Na ulicy Żeromskiego rozważany jest ruch wahadłowy.
Dojeżdżamy prawie do końca.
To miejsce to węzeł Reja. Już teraz widzimy ciężki sprzęt ustawiający się w tym obszarze. Niebawem zostanie on odcięty dla pojazdów. Oznacza to, że z ulicy Chrobrego nie skręcimy w Reja, a najlepszą drogą do ulicy Ludowej będzie wjazd z dzielnicy Biały Kamień. Na węźle Reja powstanie olbrzymia estakada, która będzie schodziła od Żeromskiego nad torami w kierunku obecnej komendy policji. Zniknie plac manewrowy, a obwodnica połączy się z istniejącą ulicą Kolejową.
To kolejne miejsce dużych utrudnień drogowych
Od wysokości Pogotowia Ratunkowego do siedziby Taurona szykuje się potężny plac budowy. Ten odcinek zostanie kompletnie przebudowany. Powstaną tu nowe pasy jezdni, a wyspa oddzielająca ulicę Chrobrego od Kolejowej zostanie przebudowana. Już z krajobrazu znika dom weselny Maraton. Skrzyżowanie Sikorskiego, Kolejowej i Wysockiego też ulegnie przebudowie i nabierze nowych funkcji. Dodatkowo zostaną wykonane remonty ulicy Chrobrego oraz część Wysockiego i Sikorskiego.
Każdy, kto ma dobrą wyobraźnię widzi, jak miasto się diametralnie zmieni. Choć budowę obwodnicy łatwo się opisuje, wodząc wzrokiem po mapie, to trzeba zdawać sobie sprawę, jak duże wyzwanie czeka na pracujących przy tym projekcie. Mocno ściskamy kciuki, by udało się pracownikom Budimexu sprawnie przeprowadzić inwestycję do końca, inwestycję która już jest legendą naszego miasta.
W rozmowie z naszym redaktorem uczestniczył zespół inżynierów odpowiedzialnych za realizację tego przedsięwzięcia ze strony Wykonawcy.
Paweł Szpur
gazeta@30minut.pl
polecamy strony: http://obwodnicawalbrzycha.pl/ , www.facebook.com/obwodnica.walbrzych/
Na koniec zamieszczamy apel pracowników. Prosimy o stosowanie się do poniższych słów:
Uprasza się wszystkich o niewchodzenie na teren budowy obwodnicy w żadnym jego miejscu! To może grozić utratą zdrowia i życia! Bądźmy odpowiedzialni!