Dokładnie 20 lat temu po raz pierwszy ukazała się czytelnikom Wałbrzycha i regionu bezpłatna gazeta „30 minut” – wówczas novum na rynku czytelniczym, gdyż dotychczas wszystkie tytuły były płatne i kupowane zazwyczaj w kioskach. Novum, bo gazetę od samego początku w dużej mierze rozdawali kolporterzy do rąk własnych odbiorców. Zapewne sami twórcy pierwszych numerów ówczesnego dwutygodnika nie spodziewali się, że będzie on z czytelnikami 20 lat!
Tak się zaczęło
Tygodnik „30 minut” obecny jest na terenie Wałbrzycha od 2002 roku. Jego pierwsze wydanie pojawiło się w Mikołajki dwadzieścia lat temu. Wdrożeniem tego pomysłu na lokalnym rynku prasowym zajęła się Centrum Spółka z o.o. Jeśli jeszcze ktoś sięga pamięcią tak daleko, to pierwsza redakcja gazety mieściła się na ulicy Pługa w Wałbrzychu, później na ulicy Gdańskiej. Koncepcja wydawnicza powstała w głowach Państwa Arkadiusza i Joanny Czocher. Wówczas wsparcie technologiczne zaoferowała wałbrzyska, lokalna firma internetowa Heapmail Spółka z o.o. Do współpracy zaproszono wielu znanych i cenionych lokalnych dziennikarzy oraz specjalistów od reklamy. W gronie tym znaleźli się m.in. Barbara Szeligowska, Bartłomiej Nowak, Paweł Jakubiak, Beata Oleksy, Beata Ziółkowska, Tomasz Futkowski. Początkowo „30 minut” było dwutygodnikiem, który w związku z rosnącym zainteresowaniem przekształcony został w tygodnik. Wówczas celem było wraz z czytelnikami stworzyć najlepszy produkt w mieście, dostarczyć jak najwięcej informacji w nowatorski, jak na ówczesne czasy, sposób. Oddać wiedzę na temat lokalnych wydarzeń i atrakcyjnych ofert – bezpłatnie. Pierwszym redaktorem naczelnym wydawnictwa był Arkadiusz Czocher. Pierwsze numery gazety drukowane były w podwarszawskim Raszynie, później w Koninku obok Poznania, następnie we Wrocławiu, a obecnie w Sosnowcu.
O czym pisaliśmy?
Gazeta liczyła ponad 30 stron – wszystkie podzielone tematycznie. Mogliśmy czytać o bieżących wydarzeniach z miasta, z kraju, ze świata, ale nie tylko. W tygodniku było wszystko to, co interesowało mieszkańców: od aktualności, po sport, kulturę, motoryzację, muzykę, film, gospodarkę, wywiady czy fotoreportaże. Przez piętnaście lat gazetę tworzyli i prowadzili dla Was Arkadiusz Czocher, Robert Radczak, Monika Filipowska, Rafał Pawłowski, Magdalena Przepiórka, Iwona Petryla oraz Paweł Szpur.
20 lat jak jeden dzień
Dzisiaj świętujemy jubileuszowe wydanie tygodnika „30 minut”. Mija 20 lat od kiedy ukazał się jego pierwszy numer. Gazeta zmieniała się na przestrzeni lat, co można śmiało nazwać dziennikarską ewolucją. 907 wydań przez 20 lat, z pierwszym numerem datowanym na 06.12. 2002. Z kolei 16.09.2011- pierwszy numer „30 minut”, który ukazał się w Świdnicy. W międzyczasie powstała strona internetowa www.30minut.pl, która już wcześniej miała ok. 7 000 odsłon w miesiącu. Redaktorzy się zmieniają, gazeta zostaje, ale wraz ze zmianą kadry wnosimy coś nowego, idąc z duchem czasu. Około pięć lat temu powstało Studio Espresso, czyli cykl wywiadów w kawiarniach przy kawie, które można oglądać na kanale www.facebook.com/studio.espresso.official i czytać na łamach tygodnika. Gazeta zawsze dawała przestrzeń dla publicystyki i wyrażania opinii na jej łamach, wówczas było to pół strony z rubryką „Moim zdaniem”. Od pięciu lat stworzyliśmy stałe kolumny autorskie, do których pisali i piszą: Małgorzata Szpara, dr Małgorzata Beślerzewska, Magdalena Przepiórka, Monika Dyląg, Justyna Oleksy-Kaczorowska, Bartłomiej Grzegorczyk, Dobrosław Kowalski, Jakub Zima, Paweł Ludwiczak i Paweł Szpur. Jednak to nie wszystko. Do sportowego teamu gazety dołączył Jakub Zima z portalu sportowy-walbrzych.com.pl i wspólnie stworzyliśmy Przegląd Sportowy Wałbrzych, w którym teksty publikował również legendarny Bartłomiej Nowak. To nie koniec zmian, dodaliśmy dział uroda i zdrowie, a wisienką na torcie okazał się Kompas Kulturalny – czyli comiesięczny przewodnik o tym co dzieje się w lokalnej kulturze.
Czas na internet
Po dwudziestu latach od teraz BEZPŁATNY TYGODNIK „30 MINUT” będzie ukazywać się jako dwutygodnik, gdyż nie jesteśmy w stanie walczyć z ciągnącymi się od miesięcy podwyżkami utrzymania przedsiębiorstwa. Drożejąca energia, paliwo, koszty pracy, a przede wszystkim ceny papieru nie dają nam spać po nocach. Dokładamy wszelkich starań, ale nie jesteśmy w stanie wygrać z istniejącą sytuacją gospodarczą. Pamiętajmy, że gazeta to nie tylko papier, to praca zespołu redakcyjnego, dystrybucja, energia, podatki, „zusy”, a także praca kolporterów, gdyż w głównej mierze rozdajemy gazetę do rąk własnych czytelników. W dobie cyfryzacji zapraszamy Was na nasze strony internetowe, www.30minut.pl, naszemiasto.walbrzych.pl oraz sportowy-walbrzych.com.pl. Tam przeczytacie codzienną dawkę informacji.
Dziękujemy za 20 lat razem!
Wasz Zespół Redakcyjny Tygodnika 30 minut.