Rozmowa Tygodnia z Anną Juszczyszyn-Sroką, Powiatowym Rzecznikiem Konsumenta
Kto może zgłaszać się do Rzecznika Praw Konsumenta i gdzie można go znaleźć w powiecie wałbrzyskim?
Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania w zakresie ochrony konsumentów na rzecz mieszkańców Wałbrzycha i 8 gmin powiatu wałbrzyskiego (Boguszów Gorce, Czarny Bór, Głuszyca, Jedlina Zdrój, Mieroszów, Stare Bogaczowice, Szczawno-Zdrój, Walim). Przyjmuje w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wałbrzychu przy ul. Wyzwolenia 24, pok.26 w godzinach od 7.30 do 14.30, tel. 74 846 05 22. Udzielam pomocy prawnej w indywidualnych sprawach konsumenckich wynikających z wszelkich umów zawartych między konsumentem a przedsiębiorcą, tj. umów kupna-sprzedaży – tak w sklepach stacjonarnych, jak i przez internet, umów o świadczenie usług, m.in. turystycznych, telekomunikacyjnych, dostawy mediów, edukacyjnych, zdrowotnych, przewozowych. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Nie jest nim niestety osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jeżeli nawet dokonuje zakupu na firmę produktu, który nie jest wykorzystywany bezpośrednio w tej działalności (tzw. „przedsiębiorca laik”), mimo że od niedawna korzysta z podobnej ochrony jak konsument.Tego typu sprawy nie należą do kompetencji Rzecznika Konsumentów.
Jakiej pomocy konsumenci mogą oczekiwać od Rzecznika?
Zakres świadczonej przez Rzecznika pomocy jest bardzo szeroki tak pod względem merytorycznym w zakresie wszelkich umów, o których wspomniałam wyżej, jak też formy tej pomocy. Przede wszystkim są to porady i konsultacje w sprawie zgłaszanych przez konsumentów problemów, pomoc w przygotowaniu pism reklamacyjnych i procesowych, wystąpienia i interwencje Rzecznika do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw konsumentów, jak też możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów. O sposobie pomocy decyduje Rzecznik, uwzględniając okoliczności konkretnej sprawy, predyspozycje konsumenta do samodzielnego działania czy też możliwość alternatywnego rozwiązania sporu w postępowaniach przed uprawnionymi organami branżowymi jak np. Rzecznik Finansowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej czy też Wojewódzkim Inspektorem Inspekcji Handlowej. Wykaz podmiotów uprawnionych dostępny jest na stronie uokik.gov.pl.
Na co konsumenci powinni zwrócić uwagę, dokonując zakupów w okresie przedświątecznym?
Jak co roku w tym okresie kupujemy chętniej i więcej. Ważne jest jednak, aby zakupy robić świadomie, zachowując zdrowy rozsądek i podstawowe zasady bezpieczeństwa. Działajmy zgodnie z aktualnym trendem odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji i nie kupujmy za dużo zwłaszcza żywności i niepotrzebnych rzeczy. Chodzi o to, aby zakupy były wcześniej zaplanowane i przemyślane. Warto przeczytać informacje o interesującym nas produkcie, sprawdzić bieżące ceny, warunki dostawy, zweryfikować wiarygodność sprzedawcy, aby nie wpaść w pułapkę pochopnych decyzji i pozornych korzyści oraz zachęt darmowym prezentem. Uważać należy na chwytliwe hasła reklamowe, które mają być przynętą do zrobienia zakupów, zmianę wielkości opakowania, którego atrakcyjność ze względu na świąteczny wystrój może odwrócić uwagę od zmniejszonej gramatury przy zachowaniu ceny. Informacji o towarze należy szukać na etykietach lub opisach na stronie internetowej sprzedawcy. Tam też znajdują się regulaminy określające warunki sprzedaży i reklamacji. Stanowią one integralną część zawieranej umowy. Szczególną ostrożność należy zachować przy klikaniu w nieznane linki, aby nie utracić swoich danych osobowych, które mogą być wykorzystane do wyłudzenia kredytów przez cyberprzestępców. Nikomu nie należy podawać swoich haseł i loginów do kont.
A co z tzw. nietrafionymi prezentami? Czy konsumenci mają prawo do dokonywania ich zwrotów? W jakich przypadkach?
Tak, ale tylko, gdy zakupione są przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa np. na pokazach. Taki towar możemy zwrócić bez podawania przyczyn w ciągu 14 dni od dnia dostarczenia, ale poniesiemy koszty tego zwrotu. W sklepach stacjonarnych sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć zwrotu niewadliwego towaru lub jego wymiany. Jeżeli to dopuszcza, to na określonych przez siebie zasadach. Dlatego też należy sprawdzić stosowaną w sklepie politykę zwrotów. Najlepiej więc aby prezent był trafiony, dostosowany do upodobań i wieku osoby obdarowanej, a np. zabawka dla dziecka nie tylko była atrakcyjna ale też bezpieczna. W przeciwnym razie stanie się odpadem i obciążeniem dla środowiska.
Dziękujemy za rozmowę.