Dwa tygodnie temu rozmawialiśmy o sukcesach nauczycieli i dyrektorów, o ogólnej kondycji szkoły w okresie Covid -19 oraz o innowacyjnych działaniach edukacyjnych dla uczniów klas 1-3. A także o programach i pomysłach dla dzieci z pionu 4-8.
Tak wówczas mówiłam o tym, że w szkołach podstawowych kolejny rok kontynuujemy projekt pt. „Szczęśliwa Trzynastka – nauczanie eksperymentalne w 13 szkołach podstawowych”, w ramach którego odbywają się zajęcia pozalekcyjne w nowoczesnych pracowniach przedmiotowych (przyrodniczych i matematycznych), a uczniowie i nauczyciele nabierają nowych umiejętności z zakresu nauczania eksperymentalnego oraz czytania fotograficznego. Rozpoczynamy też kolejną edycję programu treningowo-doradczego dla uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii oraz członków ich rodzin pt. „Młodzi gniewni”. Kolejny rok będziemy też wraz z Politechniką Warszawską prowadzić dodatkowe zajęcia z matematyki dla uczniów klas IV szkół podstawowych w ramach programu „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” oraz lekcje obywatelskie dla klas VIII pt. „Piątki z prezydentem”.
A co słychać w szkołach ponadpodstawowych?
W szkołach ponadpodstawowych kontynuujemy kilka ważnych projektów, m.in. „Wsparcie Kształcenia Zawodowego – poprawa efektów”, „Umiejętności zawodowe i praktyka kluczem do zatrudnienia” czy program nauczania praktycznego programowania w ramach Ligi Niezwykłych Umysłów. Są to programy oferujące liczne warsztaty, szkolenia, kursy, staże i praktyki zawodowe, które kończą się egzaminem certyfikacyjnym i zdobyciem nowych umiejętności. Nowością jest „Wałbrzyska Akademia Kaizen – rozwój kompetencji i kwalifikacji zawodowych uczniów i nauczycieli” – program, który zwiększa szanse na zatrudnienie dla uczniów oraz wzrost kwalifikacji i umiejętności u nauczycieli szkół zawodowych, poprzez liczne działania szkoleniowe i doradcze, dostosowujące kwalifikacje do aktualnych potrzeb rynku pracy. W tym roku ruszamy również z pierwszym programem z tzw. funduszy norweskich pt. „Program Roll – warsztaty, rozwój, lekcje, start rakiety i program nauczania”, który z powodu pandemii musieliśmy przesunąć na bieżący rok. Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego programu nauczania oraz jego pełne wdrożenie, wsparcie w wyborze kariery w sektorze przemysłu kosmicznego, a także nawiązanie współpracy polsko-norweskiej. Program będzie realizowany w Zespole Szkół Politechnicznych „Energetyk”, gdzie uczniowie pod okiem specjalistów będą m.in. konstruować rakietę, którą wystrzelą w kosmos wraz z norweskimi partnerami. Jak widać jest tego dużo, trudno tak w kilku słowach streścić to, co proponujemy naszym uczniom.
Na koniec zapytam jeszcze o uczniów romskich, których w wałbrzyskich placówkach nie brakuje…
Pozyskaliśmy także środki finansowe na realizację zadania mającego na celu wyrównanie szans edukacyjnych uczniów pochodzenia romskiego (zmniejszenie bariery językowej, uzupełnienie wiedzy, integrację ze środowiskiem lokalnym). W ramach zadania organizowane będą różnorodne zajęcia dydaktyczne, których celem jest zwiększenie poziomu integracji społecznej i obywatelskiej Romów poprzez działania w dziedzinie edukacji, aktywizacji zawodowej, ochrony zdrowia oraz poprawy sytuacji mieszkaniowej.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Paweł Szpur