Rusza I etap remontu alei Niepodległości

W sobotę, 5 czerwca, rozpocznie się remont al. Niepodległości, obejmie on odcinek od pl. Wolności do skrzyżowania z ul. 8 Maja. Planowany termin zakończenia prac to późna wiosna 2022 roku.

Wjazd w aleję Niepodległości możliwy będzie od strony placu Wolności i placu 1000 – lecia Państwa Polskiego, a ruch w stronę placu Grunwaldzkiego odbywać się będzie jednym pasem. Dla przeciwnego kierunku ruchu wyznaczone są trasy objazdowe. W załączeniu mapa ze schematem ruchu.

Na wydzielonym terenie placu budowy wykonywane będą w pierwszej kolejności prace związane z wycinką starego zadrzewienia wzdłuż muru obronnego. Powstanie nowy kanał deszczowy, dokonana zostanie rozbiórka dotychczasowych nawierzchni drogowych. Oprócz samej alei, prace prowadzone będą również w okolicy przejścia pieszego przy kościele św. Krzyża. W związku z tym ruch pieszych będzie kierowany istniejącymi chodnikami wzdłuż klombu przy starym młynie.

Całość przebudowy zaplanowanej w tym etapie będzie zrealizowana do 31 maja 2022 roku i kosztować będzie 5 873 954 złotych.

Ulica wyposażona zostanie w nowe oświetlenie drogowe,  kanalizację deszczową, chodniki, ciąg pieszo-rowerowy oraz zatokę postojową, a istniejąca konstrukcja jezdni zostanie wzmocniona i zamieniona na asfaltobetonową. Równocześnie wykonywane będą prace renowacyjne przy murze obronnym, podczas których wymienione zostaną uszkodzone elementy balustrady i odnowione spoinowanie powierzchni muru.

Remont alei Niepodległości to najważniejsza inwestycja drogowa w Świdnicy. Ulica ta jest jedną z głównych arterii miasta, pozostającą pod zarządem województwa. Jej przebudowa jest inwestycją oczekiwaną przez wielu mieszkańców. Na mocy porozumienia z zarządcą drogi Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei miasto wzięło na siebie ciężar prac przygotowawczych przebudowy tej drogi, opracowując w ostatnich latach dokumentację. 50% wartości prac pokryją także służby marszałkowskie.

Ze względów logistycznych i finansowych zadanie podzielone zostało na III etapy. Pierwszy z nich obejmie odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ul. 8 Maja. W kolejnym przebudowany zostanie odcinek od skrzyżowania z pl. 1000-lecia do ulicy Nauczycielskiej                    i w ostatnim etapie pozostanie do zrealizowania fragment do skrzyżowania z placem Grunwaldzkim. Planowane zmiany zakładają nie tylko przebudowę jezdni, chodników i budowę dróg rowerowych, ale też uporządkowanie miejsc postojowych wzdłuż ulicy, wymianę całej infrastruktury technicznej drogi, przebudowę sygnalizacji świetlnej oraz oświetlenia ulicznego, w tym budowę doświetlenia przejść dla pieszych. Niezwykle ważnym elementem projektu jest również zieleń uliczna, nawiązująca do uwarunkowań historycznych. Wykonane także zostaną wszystkie niezbędne prace przez gestorów sieci.