Już pierwszego kwietnia 2022 w piątek, o godzinie 19:00 zapraszamy na specjalny koncert SOLIDARNI z UKRAINĄ. Organizacją tego wydarzenia zajęła się Filharmonia Sudecka im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu oraz Stowarzyszenie Ukraina – Wałbrzych, na rzecz którego kwestować będą do puszek przedstawiciele Fundacji Rozwoju Ekonomii Społecznej. Celem zbiórki jest wsparcie osób, które w wyniku działań wojennych w Ukrainie znalazły się w naszym mieście oraz wsparcie przyjaciół, którzy zostali w Ukrainie i tam walczą o przywrócenie pokoju. Wykonawcami koncertu SOLIDARNI z UKRAINĄ są Orkiestra Filharmonii Sudeckiej i Chór pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego oraz soliści: Wojciech Kud – wiolonczela i Andreii Malyk – wiolonczela. W programie koncertu, po odegraniu hymnu Ukrainy znajdą się „Melodia” Myrosława Skoryka, Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531 Antonio Vivaldiego i II Koncert wiolonczelowy D-dur Józefa Haydna. Na zakończenie zabrzmi III Symfonia „September” Wojciecha Kilara.
Kilka słów o programie, specjalnie ułożonym na tę okazję przez dyrygenta Bartosza Żurakowskiego. „Melodia” Skoryka to utwór szczególny, budzący w Ukrainie głębokie emocje. W ostatnich dniach Zrzeszenie Filharmonii Polskich zaproponowało swoim członkom odegranie tego właśnie utworu w trakcie koncertów solidarnościowych z Ukrainą. Myrosław Skoryk urodził się w 1938 roku we Lwowie (zmarł w 2020 w Kijowie) i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów ukraińskich na świecie. Należy do nurtu tzw. „nowego romantyzmu” głęboko zakorzenionego w tradycyjnej muzyce ludowej Ukrainy, szczególnie regionu Karpat. Rozgłos przyniosła mu muzyka, którą skomponował w 1964 roku do filmu wizjonera kina Siergieja Paradżnowa „Cienie zapomnianych przodków”. Dorobek Skoryka to m.in. opera „Mojżesz”, balety „Masoni”, „Kaprysy” i „Powrót motyla”, kantaty „Wiosna”i „Gamaliya”, Koncert Karpacki na wielką orkiestrę i transkrypcja na orkiestrę symfoniczną 24 kaprysów Paganiniego. Napisał koncerty na różne instrumenty, w tym dziewięć na skrzypce, trzy na fortepian, dwa na wiolonczelę, jeden na altówkę i jeden na obój, a także sześć partit dla różnych konfiguracji instrumentalnych. Wykonywana w trakcie koncertów w geście solidarności z Ukrainą „Melodia” także trafiła do filmu i jest motywem przewodnim obrazu Władimira Denisenki „Vysoky pereval” z 1982. To wstrząsająca, wojenna historia tragicznych losów karpackiej rodziny Petrynów… W koncercie SOLIDARNI z UKRAINĄ „Melodia” pełni szczególną rolę. Tym przejmującym utworem zachęcamy do poznawania kultury ukraińskiej, wciąż zbyt mało znanej w Polsce.
Koncert na dwie wiolonczele Antonia Vivaldiego jest przesłaniem artystów o możliwym współistnieniu, twórczym spełnieniu ludzi różnych narodów. Wykonają go z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Sudeckiej pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego dwaj wiolonczeliści: koncertmistrz grupy wiolonczel tutejszej Filharmonii Wojciech Kud i młody artysta z Ukrainy Andreii Malyk. Andreii jest synem skrzypaczki Olgi Malyk pracującej w orkiestrze naszej Filharmonii od 2020 roku, ojciec – Taras Malyk, flecista – jest teraz w Ukrainie, w Chmielnickim. Andreii Malyk zagra w dalszej części wieczoru II Koncert wiolonczelowy Józefa Haydna, który jest żelaznym repertuarem wiolonczelistów na całym świecie. Na zakończenie zabrzmi III Symfonia „September” Wojciecha Kilara. Utwór napisany pod wpływem emocji wywołanych atakiem na wolny świat, tj. wydarzeniami z 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Kilar, zdeklarowany miłośnik Ameryki głęboko poruszony tragedią stworzył muzyczną opowieść ku pokrzepieniu serc, w której nawiązał do muzyki gospel, amerykańskich hymnów i pieśni patriotycznych, w tym słynnej America, the Beautiful Samuela A. Warda z 1895 roku. Czteroczęściowe dzieło jest klarowne, harmonie dobrane bezpiecznie, czyste melodie namalowane lekko. To muzyka, której teraz potrzebujemy!
Kolejny koncert kwietniowy zatytułowaliśmy „Noce w ogrodach Hiszpanii”, podkradając go od Manuela de Falli. Tym razem nietypowo, bo w sobotę 9 kwietnia o godzinie 18:00 zapraszamy do wysłuchania kompozycji przesiąkniętych klimatem iberyjskim. W wykonaniu Filharmoników Sudeckich pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego usłyszymy Rapsodię na orkiestrę „Espana” Emmanuela Chabriera, Poemat na skrzypce i orkiestrę Ernesta Chaussona, gdzie solistą będzie Kazimierz Olechowski – koncertmistrz Opery Narodowej w Lyonie. W dalszej części koncertu zabrzmi I i II suita „Trójgraniasty kapelusz” Manuela de Falli, a na zakończenie Habanera Emmanuela Chabriera. Zarówno Chabrier jak i Chausson nie byli Hiszpanami, za to udało im się znakomicie uchwycić hiszpański idiom melodyczny i rytmiczny. Szczególnie warta uwagi słuchaczy jest obecność znakomitego skrzypka Kazimierza Olechowskiego, artysty uznanego i nagradzanego, bardzo aktywnego muzyka i pedagoga. Kwintesencją koncertu zdaje się jednak „Trójgraniasty kapelusz” de Falli. Obie suity są wyborem materiału muzycznego stanowiącego ilustrację baletu komicznego w jednym akcie, który swoją premierę miał w 1919 roku w Londynie. Tytuł pochodzi od nazwy nakrycia głowy, które w Hiszpanii było atrybutem urzędu burmistrza. Satyra, pełna ludowego humoru, zabawnych i gwałtownych zmian akcji opiera się głównie na folklorze andaluzyjskim. Inscenizacje baletowe wymagają znakomitego przygotowania tancerzy i znajomości hiszpańskiego folkloru tanecznego, z tego powodu niewiele jest wznowień oryginalnej wersji przygotowanej przez Leonida Miasina i Pabla Picassa. Za to muzyka zamówiona przez Diagilewa dla jego teatrów baletowych porywa i zachwyca w trakcie każdego koncertu. „W Paryżu spędziłem siedem niezapomnianych lat. Debussy, Ravel, Schmitt i Dukas byli moimi najlepszymi przyjaciółmi… szczególnie Dukas. On nakłaniał mnie do komponowania, on zaznajamiał Paryż z moimi dziełami. Tam napisałem „Noce w ogrodach Hiszpanii” – byłem tak daleko od Hiszpanii, że owe noce odmalowałem może piękniejszymi, niż są w rzeczywistości; to przez ten Paryż…” – posłuchajcie Państwo koncertu przepełnionego tęsknotą za… pięknem świata wyrażoną muzyką!
W ostatni piątek kwietnia, 29 o godzinie 19:00 zapraszamy na koncert zatytułowany „Queen… of the night”. Ten nasz przewrotny tytuł w Wałbrzychu oznaczać może tylko niespodziewane pojawienie się muzyki grupy Queen w dowolnym, byle symfonicznym wykonaniu… Tym razem zapraszamy do wysłuchania Orkiestry Filharmoników Sudeckich pod dyrekcją Jacka Rogali, dyrygenta i dyrektora Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Solistką koncertu będzie Paulina Horajska – sopran i to ona właśnie będzie tego wieczoru Królową. Usłyszymy muzykę Wolfganga Amadeusa Mozarta, Uwerturę do opery „Carodziejski flet” i wybór arii operowych i koncertowych w wykonaniu Pauliny Horajskiej. Artystka, znana ze swoich młodzieńczych występów w Wałbrzychu współpracuje m.in. z zespołem Polskiej Opery Królewskiej przy wystawianiu dzieł Mozarta, z Operą Śląską przy realizacji dzieł Pucciniego i Straussa, z Warszawską Operą Kameralną w realizacji dzieł Mozarta. W drugiej części koncertu usłyszymy I Symfonię D-dur Charlesa Gounoda. Napisana w 1855 roku jest mistrzowskim potraktowaniem tradycyjnej formy symfonii. Słychać fascynację Mozartem i Haydnem, a zmysł dramaturgiczny wprowadza słuchacza w sam środek fantastycznych wydarzeń – to znakomity impuls dla wyobraźni! Symfonia opracowana na fortepian przez Bizeta – siedemnastoletniego wtedy ucznia Gounoda, stała się inspiracją do napisania własnej, jedynej Symfonii C-dur. Zapomniana na niemal wiek Symfonia Gounoda przywrócona została koncertowym wykonaniom w latach 50-tych dwudziestego wieku. Słusznie – wspaniała muzyka!
Bilety na koncerty Filharmonii Sudeckiej dostępne w kasie przy ulicy Słowackiego 4 w Wałbrzychu w holu (telefon: 501-674-397) oraz online www.filharmonia-sudecka.bilety24.pl. Zapraszamy!
Piotr Jonek