W najbliższym czasie na Dolny Śląsk trafi łącznie aż 13 nowych pięcioczłonowych pociągów z PESA Bydgoszcz i sześć hybrydowych Impulsów II od Newagu. Pierwsze składy w barwach Kolei Dolnośląskich, regionalnego przewoźnika należącego do Samorządu Województwa Dolnośląskiego, wyjadą na trasy już w 2022 roku. Zakup był możliwy dzięki bardzo dobrej współpracy z PKO Bankiem Polskim.
Przypominamy, że we wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bygdoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 milionów złotych. – Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.
Należy podkreślić, że wartość całego zamówienia przewoźnika w PESA Bydgoszcz wyniesie 377 milionów złotych, a koszt jednego pociągu to 29 milionów złotych. Nowy tabor pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. – Dziękuję za tę dobrą współpracę. Dzięki niej PKP przekazały już ponad 200 km linii Samorządowi Województwa Dolnośląskiego, które są sukcesywnie rewitalizowane i uruchamiane, a to przekłada się na poprawę sytuacji skomunikowania wszystkich części Dolnego Śląska. Bardzo się cieszę, że linie kolejowe są rewitalizowane także na południu regionu, w miejscach, gdzie do tej pory z komunikacją było o wiele gorzej – mówi Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że ten środek transportu jest jednym z najpopularniejszych wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować rozwój kolei – deklaruje z kolei Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie. Wszystkie elektryczne składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Nowe pociągi pojadą między innymi na trasie do Międzylesia.
Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego zarząd spółki nie wyklucza. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. Ta inwestycja kosztowałaby 350 milionów złotych. – Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 składów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem, nowoczesnych pociągów elektrycznych. Już teraz jest to największy projekt taborowy w historii Kolei Dolnośląskich. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Komfortowe wyposażenie pociągów
Wybrany przez regionalnego przewoźnika model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. – Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pociągów, będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA Bydgoszcz. Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 42 składy Elf2, w różnych konfiguracjach. Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. Każdy z nich zabierze na pokład łącznie około 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, monitoring oraz miejsca do: przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych, na większe bagaże. Dodatkowo, producent zobowiązał się do serwisowania pociągów do poziomu P3.2.
PAS/UMWD
foto: UMWD iKD