Ilu nauczycieli i dyrektorów wałbrzyskich szkół zostało w tym roku wytypowanych do nagrody Prezydenta za swą pracę?
W tym roku nagrody Prezydenta Miasta z okazji Dnia Edukacji Narodowej otrzyma 38 nauczycieli i 8 dyrektorów. Ogółem wpłynęło 49 wniosków z placówek edukacyjnych.
Co decyduje o tym, że dana osoba otrzymuje takie wyróżnienie? Doświadczenie, innowacje pedagogiczne, inne osiągnięcia?
Nagroda może być przyznana nauczycielowi lub dyrektorowi posiadającemu wyróżniającą ocenę pracy oraz znaczące osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze, o których mowa w paragrafie 8 Uchwały Nr XIV/121/19 RM Wałbrzycha z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu wynagradzania nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, dla których Gmina Wałbrzych jest organem prowadzącym. Wśród kryteriów są m.in. działania innowacyjne w zakresie wdrażania innowatorskich metod nauczania.
Jak ocenia Pani kondycję wałbrzyskich szkół po nauczaniu zdalnym?
Trwający czas epidemii COVID-19 i związany z nim reżim sanitarny, a zwłaszcza konieczność izolacji społecznej i nauki zdalnej, doprowadziły do znaczącego osłabienia kondycji psychicznej uczniów, a także zjawiska przemęczenia i wypalenia zawodowego u nauczycieli. Zjawiska te mogą się nadal pogłębiać zatem palącą potrzebą jest objęcie tych grup wsparciem profilaktycznym i pomocowym w różnorodnych formach i na jak najszerszą skalę.
Jakie propozycje gmina Wałbrzych przygotowała dla najmłodszych uczniów zakresie edukacji?
Gmina Wałbrzych od wielu lat aktywnie wspomaga rozwój i talenty najmłodszych wałbrzyszan, korzystając z własnych środków budżetowych bądź unijnych. W tym roku dla szkół podstawowych nowością jest program „Spójrz inaczej” dla uczniów klas I–III. Jest to program profilaktyki uniwersalnej, która obejmuje cały proces powstawania negatywnych zachowań u dzieci i młodzieży, uczący rozpoznawania i zaspokajania własnych potrzeb i wyrażania emocji w konstruktywny dla nich sposób. Celem zajęć jest nauczenie dzieci rozumienia siebie i innych, lepszego radzenia sobie z różnymi problemami, umiejętności dobrego współżycia z innymi i znajdowania w sobie oparcia w trudnych sytuacjach, tak, aby w przyszłości nie sięgały w tym celu po środki uzależniające.
A jakie programy i pomysły dla dzieci z pionu 4-8?
W szkołach podstawowych kolejny rok kontynuujemy projekt pt. „Szczęśliwa Trzynastka – nauczanie eksperymentalne w 13 szkołach podstawowych”, w ramach którego odbywają się zajęcia pozalekcyjne w nowoczesnych pracowniach przedmiotowych (przyrodniczych i matematycznych), a uczniowie i nauczyciele nabierają nowych umiejętności z zakresu nauczania eksperymentalnego oraz czytania fotograficznego. Rozpoczynamy też kolejną edycję programu treningowo-doradczego dla uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii oraz członków ich rodzin pt. „Młodzi gniewni”. Kolejny rok będziemy też wraz z Politechniką Warszawską prowadzić dodatkowe zajęcia z matematyki dla uczniów klas IV szkół podstawowych w ramach programu „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” oraz lekcje obywatelskie dla klas VIII pt. „Piątki z prezydentem”.
Koniec części pierwszej. Za tydzień część druga.
Rozmawiał Paweł Szpur
WIĘCEJ WIADOMOŚCI
Rozmowa Tygodnia z Jakubem Zimą
Rozmowa Tygodnia z Łukaszem Kazkiem
Rozmowa Tygodnia z wicemarszałkiem Dolnego Śląska Grzegorzem Macko