Rozmowa z Marcinem Gwoździem, Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego na temat projektu budowy drogi ekspresowej Wałbrzych – Świdnica – Wrocław
Panie Marszałku, konferencja zgromadziła osoby reprezentujące instytucje zainteresowane budową łącznika drogi S8 z Wałbrzychem i Jelenią Górą. Czy Samorząd Województwa może wesprzeć tę inicjatywę?
Tak, stąd moja obecność w Wałbrzychu. Nie spotykalibyśmy się tutaj i nie mielibyśmy o czym rozmawiać bez zawarcia koalicji takiego politycznego aliansu na szczeblu samorządu województwa dolnośląskiego pomiędzy Prawem i Sprawiedliwością, a Bezpartyjnymi Samorządowcami. W naszym koalicyjnym porozumieniu zawarliśmy zapis, o tym, że nowa droga S8 mająca połączyć Wrocław z Kłodzkiem w okolicach Sobótki zostanie zaprojektowana tak, aby bezkolizyjnie można było w przyszłości wytyczyć studium korytarzowe, a później zaprojektować drogę od węzła S8 (Sobótka) w kierunku Świebodzic i Świdnicy do węzła z drogą S3 w okolicach Bolkowa.
Prace projektowe drogi S8 już trwają, a przedwyborcza obietnica Premiera Mateusza Morawieckiego złożona mieszkańcom Kotliny Kłodzkiej jest realizowana, tak samo jak i „porozumienie samorządowe” Prawa i Sprawiedliwości, w którym zapisane są deklaracje budowy łącznika między drogą ekspresową S3 w Bolkowie, a aglomeracją jeleniogórską i wałbrzyską.
Panie Marszałku jak budowa tej drogi wpłynie na rozwój Wałbrzycha?
Wałbrzych i subregion wałbrzyski rozwija się wolniej niż reszta województwa, w tempie ok. 50% PKB średniej Unii Europejskiej. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze transportowej subregion zyska na atrakcyjności nie tylko turystycznej, ale również otworzą się nowe możliwości inwestowania zarówno dla lokalnych, jak i zewnętrznych przedsiębiorców. Dzięki połączeniu dróg S8 i S3 drogą S35 powstanie trójkąt łączący trzy aglomeracje: wałbrzyską (sudecką), wrocławską i legnicko-głogowską, a główna arteria krwioobiegu polskiej gospodarki – droga A4 – zostanie odciążona. Pamiętajmy, że Wałbrzych to tradycje gospodarcze i przemysłowe. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i inwestycji w infrastrukturę możliwe będzie odtworzenie potencjału gospodarczego subregionu. Zaniechaniem byłoby nie wspomnieć o infrastrukturze kolejowej, a przede wszystkim tak ważnej dla aglomeracji wałbrzyskiej, przejmowanej przez samorząd województwa dolnośląskiego linii kolejowej nr 291 Wałbrzych – Szczawienko – Boguszów Gorce, która skomunikuje również Szczawno-Zdrój. Po dokonaniu niezbędnych remontów i modernizacji zostanie ona przywrócona do użytku.
Dolny Śląsk znajduje się w czołówce polskich regionów, zwłaszcza jeśli chodzi o innowacyjność. W jaki sposób samorząd województwa wspiera rozwój dolnośląskiej gospodarki?
Wysokie tempo rozwoju zawdzięczamy przede wszystkim pracowitości oraz niestandardowemu myśleniu mieszkańców Dolnego Śląska. Dzięki wsparciu unijnych dotacji przekazujemy środki m.in. na inwestycje, szczególnie te innowacyjne, a także projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw. Ponad 65 mln złotych przeznaczyliśmy ze środków unijnych na podnoszenie kompetencji w firmach. Finansujemy i organizujemy również udział w targach i misjach gospodarczych, w których biorą udział zarówno samorząd, jak i przedsiębiorcy.
W ubiegłym roku w naszym województwie swój kapitał zainwestowało kilkadziesiąt firm – zarówno tych globalnych, jak i mniejszych inwestorów. W samej stolicy Dolnego Śląska powstało ponad 2,5 tysiąca nowych miejsc pracy, a nakłady inwestycyjne przekroczyły 200 mln euro.
Szczególnie cieszą nas wysoko oceniane zasoby ludzkie, czyli odsetek osób z wyższym wykształceniem oraz odsetek zatrudnionych w sektorach średnich i wysokich technologii. Budowa gospodarki opartej na wiedzy i związany z tym wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw to jedne z naszych celów strategicznych. Doskonale widzimy konieczność współpracy między biznesem i nauką, powiązanie między lokalnymi badaniami i rozwojem nowych specjalizacji gospodarczych, a także konieczność rozwoju systemu finansowania innowacyjnych przedsięwzięć.
Dziękujemy za rozmowę.
Z Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego Marcinem Gwoździem rozmawialiśmy podczas konferencji Alians S35 w Wałbrzychu.