W Wałbrzychu podpisano umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego nowej trasy. To ponad 60-kilometrowy, końcowy odcinek tak zwanej szprychy nr 9, który zakłada wybudowanie linii łączącej Żarów, Świdnicę i Wałbrzych z Lubawką, a docelowo z Pragą. O tej inwestycji pisaliśmy wcześniej na łamach tygodnika 30 minut. Teraz sprawy nabierają mocy prawnej.
Na tej inwestycji zyskają w pierwszej kolejności mieszkańcy Dolnego Śląska, ponieważ po jej ukończeniu znacznie skrócą się czasy przejazdów. I tak na przykład podróż z Wałbrzycha do Wrocławia wyniesie jedynie 40 minut, choć dziś trwa około godziny. Po wybudowaniu całej trasy z Wałbrzycha do Warszawy dojedziemy dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli prawdopodobnie w 2 godziny i 35 minut. To dobra wiadomość również dla świdniczan, którzy zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe do Warszawy z czasem przejazdu wynoszącym niecałe 2,5 godziny.
#KolejNaPolskę
Projekt ten zakłada budowę na Dolnym Śląsku około 119 km nowych linii kolejowych i modernizację 126 km tych już istniejących. Szacuje się, że w zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy około 2,3 mln mieszkańców województwa.
Centralny Port Komunikacyjny, choć w dyskursie jest kojarzony głównie z nowym, dużym, hubowym lotniskiem, to jest to program budowy nowego systemu transportowego Polski, przede wszystkim kolejowego. To pozwoli nam na radykalne zwiększenie przewozów koleją zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – wyjaśnia Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. CPK. W wydarzeniu wziął również udział marszałek Cezary Przybylski.
Red./ UMWD
Fot. UMWD